Podmioty wspierające doskonalenie jakości kształcenia – zadania
1) Rada Akademii:
opiniowanie utworzenia i likwidacji studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu
2) Dziekan Wydziału:
- kierowanie wydziałem w szczególności w zakresie:
a) programów studiów i harmonogramów realizacji programów studiów,
b) zapewniania jakości kształcenia,
c) praktyk zawodowych studentów,
d) tworzenia nowych specjalności,
e) obsady zajęć i obciążeń dydaktycznych nauczycieli akademickich,
f) organizacji i realizacji kształcenia na utworzonym kierunku studiów,
g) nadzorowanie procesu dydaktycznego na wydziale,
h) nadzór nad realizacją planu studiów, w tym także w zakresie zastępstw i przenoszenia zajęć dydaktycznych,
i) koordynacja procesu hospitacji zajęć dydaktycznych, hospitowanie Kierowników zakładów i pracowni; bieżące informowanie Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia o ewentualnych negatywnych ocenach hospitacji zajęć dydaktycznych, - koordynowanie i nadzór nad akredytacją kierunków studiów,
- ustalanie i zmienianie harmonogramów realizacji programu studiów dla poszczególnych cykli kształcenia oraz podawanie harmonogramów realizacji programu studiów do wiadomości studentów i nauczycieli akademickich,
- ustalanie harmonogramu sesji egzaminacyjnej, obejmującej terminy zasadnicze i poprawkowe oraz podanie go do wiadomości studentów,
- ustalanie zasad zapisywania się na zajęcia do wyboru, lektoraty, specjalizacje,
- ustalanie terminów uzyskania zaliczeń oraz składania egzaminów,
- zatwierdzanie nauczycieli akademickich kierujących pracami dyplomowymi, powoływanie komisji, przed którą odbywa się egzamin dyplomowy.
3) Rada Samorządu Studentów:
Opiniowanie:
- Programów studiów,
- Regulaminu studiów,
- Cenników opłat edukacyjnych,
- Kryteriów oceny okresowej nauczycieli akademickich,
- Regulaminu świadczeń dla studentów AWFiS,
- Wyboru Prorektora właściwego ds. Studenckich.
4) Zespół ds. Weryfikacji Kart Przedmiotów:
- monitorowanie procesu kształcenia obejmujące m.in.:
a) analizę zgodności kart przedmiotów (sylabusów) dla poszczególnych zajęć z programem studiów oraz zakładanymi efektami uczenia się,
b) opracowywanie i bieżącą aktualizację matryc efektów uczenia się i programów studiów,
c) udostępnianie na stronie internetowej Uczelni bieżących sylabusów; - przekazanie raportu z oceny i monitorowania kart przedmiotów Radzie Programowej Kierunku Studiów.
5) Kierownicy zakładów, pracowni i samodzielnych pracowni:
- przygotowywanie okresowych raportów dotyczących osiągnięć podległych pracowników z zakresu:
a) awansów naukowych lub dydaktycznych,
b) organizacji lub udziału w konferencjach, sympozjach, kongresach, zjazdach
o charakterze naukowym, dydaktycznym, branżowym itp.,
c) liczby i rodzaju grantów lub wniosków o finansowanie zadań badawczych dydaktycznych, infrastrukturalnych, organizacyjnych i innych; - przygotowywanie planów indywidualnych obciążeń dydaktycznych dla pracowników zakładu oraz nadzór nad ich realizacją, w tym zabezpieczanie zastępstw i odrabiania zajęć,
- hospitowanie zajęć dydaktycznych realizowanych przez pracowników zakładu zgodnie z przydziałem,
- kontrola nad realizacją godzin konsultacji prowadzonych dla studentów przez pracowników zakładu,
- zgłaszanie do Rady Programowej propozycji zmiany w programie studiów,
- nadzór nad poprawnością merytoryczną kart przedmiotów (sylabusów) realizowanych w zakładzie przez podległych pracowników, w tym:
a) wyznaczanie nauczycieli akademickich odpowiedzialnych za przygotowanie sylabusów,
b) odpowiedzialność za terminowe i poprawne przygotowanie sylabusów przez pracowników im podległych,
c) akceptowanie w systemie elektronicznym sylabusów zatwierdzonych przez nauczycieli akademickich.
6) Uczelniani opiekunowie ds. studenckich praktyk zawodowych:
- weryfikacja i zatwierdzanie miejsc odbywania praktyk uzgadnianie liczby studentów na podstawie kryteriów doboru określonych w programie praktyk,
- uzgadnianie szczegółowego programu i (opcjonalnie) harmonogramu praktyki z Opiekunem praktyki i Studentem,
- pomoc w przygotowaniu dokumentów umożliwiających podjęcie praktyki,
- przeprowadzenie odprawy (szkolenia) dla Studentów, nie późnej niż tydzień przed rozpoczęciem praktyki – jeżeli Uczelniany opiekun ds. studenckich praktyk zawodowych uzna przeprowadzenie takiej odprawy (szkolenia) za konieczne,
- kontrola terminowego stawienia się studenta na praktyce i bieżąca ocena Studenta,
- okresowy kontakt (telefoniczny, mailowy lub osobisty) z:
a) Opiekunem praktyki – w zakresie oceny postępowania studenta i reagowanie na ewentualne nieprawidłowości,
b) ze Studentem – w celu wstępnej kontroli poprawności przebiegu praktyki, - bieżący monitoring wpisów zawartych w dzienniku praktyki,
- ocena przebiegu praktyki i miejsca odbywania praktyki, w tym realizacji celów praktyki oraz uzyskania efektów uczenia się,
- ocena współpracy z Organizatorem praktyki oraz Opiekunem praktyki,
- przekazanie kompletnych protokołów ocen przebiegu praktyk Pracownikowi Biura Praktyk nie później niż w terminie 7 dni od zakończenia sesji w celu wpisania do dokumentacji przebiegu realizacji studiów,
- współpraca z Biurem Praktyk Zawodowych oraz Sekcją ds. Planowania i Organizacji przy przygotowywaniu harmonogramu praktyk studenckich,
- przygotowywanie sprawozdań i dokumentacji z przebiegu praktyk zawodowych na potrzeby Rad Programowych Kierunków Studiów oraz akredytacji kierunków w terminach określonych przez Rektora.
7) Rady pracodawców poszczególnych kierunków studiów,
- formułowanie wytycznych i oczekiwań pracodawców w zakresie dostosowania programów studiów oraz efektów uczenia się do potrzeb rynku pracy, w tym dotyczących kompetencji absolwentów AWFiS w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw społecznych,
- formułowanie wytycznych i oczekiwań pracodawców w zakresie studenckich praktyk zawodowych,
- współpraca z Uczelnianą Komisją ds. Jakości Kształcenia oraz z Radami Programowymi Kierunków Studiów,
- doradztwo i wspieranie działań w zakresie dostosowywania procesu kształcenia na studiach do wymagań rynku pracy,
- tworzenie i realizacja programów stażowych dla studentów i absolwentów AWFiS,
- realizacja praktyk zawodowych, zajęć poglądowych i warsztatów u pracodawców.
8) Dyrektor Biblioteki Głównej:
- odpowiedzialność za zarządzanie zasobami naukowymi AWFiS, tj. gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i udostępnianie materiałów bibliotecznych oraz udzielanie informacji naukowej,
- zakupy książek (wydawnictwa zwarte) w oparciu o:
a) systematyczny przegląd ofert wydawniczych i księgarskich,
b) literaturę programową, zalecaną studentom w kartach przedmiotów,
c) bieżące zamówienia nauczycieli akademickich i zapotrzebowanie zgłaszane przez studentów, - czasopisma (wydawnictwa ciągłe) – gromadzenie w drodze prenumeraty, prenumeraty czasopism zamawiane są na podstawie zgłoszeń:
a) kierowników jednostek organizacyjnych,
b) administrację uczelnianą,
c) pracowników biblioteki na podstawie analizy potrzeb użytkowników, - dobór materiałów bibliotecznych do zakupu na podstawie analizy przydatności tych materiałów, zgodnie z kierunkami studiów prowadzonymi w AWFiS, potrzebami naukowymi i dydaktycznymi Uczelni.
9) Kanclerz:
- podejmowanie działań i decyzji zapewniających właściwe wykorzystanie majątku AWFiS oraz jego powiększanie i rozwój, zgodnie z potrzebami naukowymi i dydaktycznymi Uczelni,
- organizowanie i koordynowanie działalności administracyjnej, finansowej, technicznej i gospodarczej,
- właściwe zabezpieczenie bezawaryjnej i ciągłej gotowości eksploatacyjnej, urządzeń i budynków.