Podmioty wspierające doskonalenie jakości kształcenia – zadania

1) Rada Akademii:

opiniowanie utworzenia i likwidacji studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu

2) Dziekan Wydziału:

  • kierowanie wydziałem w szczególności w zakresie:
    a) programów studiów i harmonogramów realizacji programów studiów,
    b) zapewniania jakości kształcenia,
    c) praktyk zawodowych studentów,
    d) tworzenia nowych specjalności,
    e) obsady zajęć i obciążeń dydaktycznych nauczycieli akademickich,
    f) organizacji i realizacji kształcenia na utworzonym kierunku studiów,
    g) nadzorowanie procesu dydaktycznego na wydziale,
    h) nadzór nad realizacją planu studiów, w tym także w zakresie zastępstw i przenoszenia zajęć dydaktycznych,
    i) koordynacja procesu hospitacji zajęć dydaktycznych, hospitowanie Kierowników zakładów i pracowni; bieżące informowanie Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia o ewentualnych negatywnych ocenach hospitacji zajęć dydaktycznych,
  •  koordynowanie i nadzór nad akredytacją kierunków studiów,
  • ustalanie i zmienianie harmonogramów realizacji programu studiów dla poszczególnych cykli kształcenia oraz podawanie harmonogramów realizacji programu studiów do wiadomości studentów i nauczycieli akademickich,
  • ustalanie harmonogramu sesji egzaminacyjnej, obejmującej terminy zasadnicze i poprawkowe oraz podanie go do wiadomości studentów,
  • ustalanie zasad zapisywania się na zajęcia do wyboru, lektoraty, specjalizacje,
  • ustalanie terminów uzyskania zaliczeń oraz składania egzaminów,
  • zatwierdzanie nauczycieli akademickich kierujących pracami dyplomowymi, powoływanie komisji, przed którą odbywa się egzamin dyplomowy.

3) Rada Samorządu Studentów:

Opiniowanie:

  • Programów studiów,
  • Regulaminu studiów,
  • Cenników opłat edukacyjnych,
  • Kryteriów oceny okresowej nauczycieli akademickich,
  • Regulaminu świadczeń dla studentów AWFiS,
  • Wyboru Prorektora właściwego ds. Studenckich.

4) Zespół ds. Weryfikacji Kart Przedmiotów:

  • monitorowanie procesu kształcenia obejmujące m.in.:
    a) analizę zgodności kart przedmiotów (sylabusów) dla poszczególnych zajęć z programem studiów oraz zakładanymi efektami uczenia się,
    b) opracowywanie i bieżącą aktualizację matryc efektów uczenia się i programów studiów,
    c) udostępnianie na stronie internetowej Uczelni bieżących sylabusów;
  • przekazanie raportu z oceny i monitorowania kart przedmiotów Radzie Programowej Kierunku Studiów.

5) Kierownicy zakładów, pracowni i samodzielnych pracowni:

  • przygotowywanie okresowych raportów dotyczących osiągnięć podległych pracowników z zakresu:
    a) awansów naukowych lub dydaktycznych,
    b) organizacji lub udziału w konferencjach, sympozjach, kongresach, zjazdach
    o charakterze naukowym, dydaktycznym, branżowym itp.,
    c) liczby i rodzaju grantów lub wniosków o finansowanie zadań badawczych dydaktycznych, infrastrukturalnych, organizacyjnych i innych;
  •  przygotowywanie planów indywidualnych obciążeń dydaktycznych dla pracowników zakładu oraz nadzór nad ich realizacją, w tym zabezpieczanie zastępstw i odrabiania zajęć,
  •  hospitowanie zajęć dydaktycznych realizowanych przez pracowników zakładu zgodnie z przydziałem,
  • kontrola nad realizacją godzin konsultacji prowadzonych dla studentów przez pracowników zakładu,
  • zgłaszanie do Rady Programowej propozycji zmiany w programie studiów,
  • nadzór nad poprawnością merytoryczną kart przedmiotów (sylabusów) realizowanych w zakładzie przez podległych pracowników, w tym:
    a) wyznaczanie nauczycieli akademickich odpowiedzialnych za przygotowanie sylabusów,
    b) odpowiedzialność za terminowe i poprawne przygotowanie sylabusów przez pracowników im podległych,
    c) akceptowanie w systemie elektronicznym sylabusów zatwierdzonych przez nauczycieli akademickich.

6) Uczelniani opiekunowie ds. studenckich praktyk zawodowych:

  • weryfikacja i zatwierdzanie miejsc odbywania praktyk uzgadnianie liczby studentów na podstawie kryteriów doboru określonych w programie praktyk,
  • uzgadnianie szczegółowego programu i (opcjonalnie) harmonogramu praktyki z Opiekunem praktyki i Studentem,
  • pomoc w przygotowaniu dokumentów umożliwiających podjęcie praktyki,
  • przeprowadzenie odprawy (szkolenia) dla Studentów, nie późnej niż tydzień przed rozpoczęciem praktyki – jeżeli Uczelniany opiekun ds. studenckich praktyk zawodowych uzna przeprowadzenie takiej odprawy (szkolenia) za konieczne,
  • kontrola terminowego stawienia się studenta na praktyce i bieżąca ocena Studenta,
  • okresowy kontakt (telefoniczny, mailowy lub osobisty) z:
    a) Opiekunem praktyki – w zakresie oceny postępowania studenta i reagowanie na ewentualne nieprawidłowości,
    b) ze Studentem – w celu wstępnej kontroli poprawności przebiegu praktyki,
  • bieżący monitoring wpisów zawartych w dzienniku praktyki,
  • ocena przebiegu praktyki i miejsca odbywania praktyki, w tym realizacji celów praktyki oraz uzyskania efektów uczenia się,
  • ocena współpracy z Organizatorem praktyki oraz Opiekunem praktyki,
  • przekazanie kompletnych protokołów ocen przebiegu praktyk Pracownikowi Biura Praktyk nie później niż w terminie 7 dni od zakończenia sesji w celu wpisania do dokumentacji przebiegu realizacji studiów,
  • współpraca z Biurem Praktyk Zawodowych oraz Sekcją ds. Planowania i Organizacji przy przygotowywaniu harmonogramu praktyk studenckich,
  • przygotowywanie sprawozdań i dokumentacji z przebiegu praktyk zawodowych na potrzeby Rad Programowych Kierunków Studiów oraz akredytacji kierunków w terminach określonych przez Rektora.

7) Rady pracodawców poszczególnych kierunków studiów,

  • formułowanie wytycznych i oczekiwań pracodawców w zakresie dostosowania programów studiów oraz efektów uczenia się do potrzeb rynku pracy, w tym dotyczących kompetencji absolwentów AWFiS w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw społecznych,
  • formułowanie wytycznych i oczekiwań pracodawców w zakresie studenckich praktyk zawodowych,
  • współpraca z Uczelnianą Komisją ds. Jakości Kształcenia oraz z Radami Programowymi Kierunków Studiów,
  • doradztwo i wspieranie działań w zakresie dostosowywania procesu kształcenia na studiach do wymagań rynku pracy,
  • tworzenie i realizacja programów stażowych dla studentów i absolwentów AWFiS,
  • realizacja praktyk zawodowych, zajęć poglądowych i warsztatów u pracodawców.

8) Dyrektor Biblioteki Głównej:

  • odpowiedzialność za zarządzanie zasobami naukowymi AWFiS, tj. gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i udostępnianie materiałów bibliotecznych oraz udzielanie informacji naukowej,
  • zakupy książek (wydawnictwa zwarte) w oparciu o:
    a) systematyczny przegląd ofert wydawniczych i księgarskich,
    b) literaturę programową, zalecaną studentom w kartach przedmiotów,
    c) bieżące zamówienia nauczycieli akademickich i zapotrzebowanie zgłaszane przez studentów,
  • czasopisma (wydawnictwa ciągłe) – gromadzenie w drodze prenumeraty, prenumeraty czasopism zamawiane są na podstawie zgłoszeń:
    a) kierowników jednostek organizacyjnych,
    b) administrację uczelnianą,
    c) pracowników biblioteki na podstawie analizy potrzeb użytkowników,
  • dobór materiałów bibliotecznych do zakupu na podstawie analizy przydatności tych materiałów, zgodnie z kierunkami studiów prowadzonymi w AWFiS, potrzebami naukowymi i dydaktycznymi Uczelni.

9) Kanclerz:

  • podejmowanie działań i decyzji zapewniających właściwe wykorzystanie majątku AWFiS oraz jego powiększanie i rozwój, zgodnie z potrzebami naukowymi i dydaktycznymi Uczelni,
  • organizowanie i koordynowanie działalności administracyjnej, finansowej, technicznej i gospodarczej,
  • właściwe zabezpieczenie bezawaryjnej i ciągłej gotowości eksploatacyjnej, urządzeń i budynków.