Łukasz Przybytek i Paweł Kołodziński zostali w mistrzami Polski w klasie 49er.

27.07.2015

Łukasz Przybytek i Paweł Kołodziński zostali w mistrzami Polski w klasie 49er. O sukcesie duetu AZS AWFiS Gdańsk zadecydowała większa liczba wygranych wyścigów. W imprezie rywalizowało siedem załóg.

W ten weekend rozegrane zostały Mistrzostwa Polski w klasie 49er podczas festiwalu żeglarskiego Volvo Gdynia Sailing Days. Powtórzyliśmy sukces sprzed sezonu! Zostaliśmy Mistrzami Polski w klasie 49er. Czwarty raz z rzędu wspólnie jako jedna załoga. Rywalizacja zakończyła się remisem punktowym z załogą Tomka Januszewskiego i Jacka Nowaka. Wygrana przypadła nam, gdyż wygraliśmy większą liczbę wyścigów.

Formuła rozegrania regat była odmienna. Po raz pierwszy komisja sędziowska zdecydowała się na rozpoczęcie rywalizacji od wyścigu długiego. W piątek start ustawiony został w pobliżu mariny Gdynia. Po starcie wykonaliśmy dwa okrążenia trasy na wiatr i z wiatrem, a następnie żeglowaliśmy do znaku przy molo w Sopocie, do molo w Gdyni Orłowie i przecięliśmy linię mety przy Bulwarze Nadmorskim w Gdyni. Forma ciekawa, aczkolwiek po okrążeniu krótkiej trasy stawka już się nie przetasowała..

Sobotnie cztery wyścigi odbyły się w formule jaką spotykamy na regatach międzynarodowych. Żegluga na wiatr i z wiatrem, długość wyścigu ustawiona na około 30min. Dwa pierwsze biegi padły naszym łupem. Kolejne wyścigi to miejsca 2 i 3. Zacięta walka z naszymi kolegami z zespołu Energa Sailing Team oraz przetasowania z młodszymi kolegami podnosiły poziom adrenaliny do maksimum. Do tego wiatr dochodzący do 20 węzłów i fala z morza uatrakcyjniały żeglarskie widowisko.

Na niedzielę zaplanowanych było aż sześć wyścigów. Dwa normalne biegi oraz cztery wyścigi w formule "sprint". Skrócona trasa, dwa okrążenia. Wszystko odrobinę przyspieszone.
Przed pierwszym startem nad trasą przeszły potężne chmury deszczowe z wiatrem przekraczającym 30 węzłów. Komisja odczekała chwilę, by wiatr osłabł. Gdy tak się stało wystartowaliśmy do pierwszego biegu. Wiatr w szkwałach dochodził do 25 węzłów, skręcał o 30 stopni i "schodził" raz z jednej strony raz z drugiej. Boja ustawiona w pobliżu klifu gdyńskiego sprzyjała dużym zmianom w kierunku. Wygraliśmy wyścig pierwszy i trzeci. W drugim mieliśmy przygodę. Wywróciliśmy się podczas stawiania, gdy przyszedł mocny podmuch wiatru. Postawiliśmy łódkę bardzo szybko, wciągnęliśmy genakera i rozpoczęliśmy pościg za uciekającą stawką. Z każdym okrążeniem odrabialiśmy metry i stracone miejsca. Na ostatnim kursie z wiatrem wyprzedziliśmy załogę Przemka i Jacka , którzy jechali na drugiej pozycji. Z wielką ulgą przecięliśmy metę na drugiej pozycji. Wiedzieliśmy, że każdy punkt miał wielkie znaczenie, by być w kontakcie z najgroźniejszymi rywalami z załogi POL 52.
W trzecim wyścigu, ostatnim tego dnia wiatr przekroczył 30 węzłów, w szkwałach dochodząc aż do 34 w. Na pierwszym pełnym bezpiecznie dopłynęliśmy na pierwszej pozycji do dolnych znaków, okrążyliśmy boje i żeglując pod wiatr przyjęliśmy najmocniejsze porywy. Reszta stawki zbliżając się do bramki wywróciła się przy manewrach zrzucania genakera lub przy próbie wyostrzenia. Spokojna żegluga do końca, przecięcie mety na pierwszej pozycji i wielka radość. Kolejne wyścigi zostały odwołane i już wiedzieliśmy, że nawet jeśli jest remis z Tomkiem i Jackiem, to zwycięstwo jest nasze!

Cieszymy się, że Mistrzostwa Polski zorganizowano podczas Volvo Gdynia Sailing Days. Było to prawdziwe żeglarskie święto. Tysiące żeglarzy w trakcie 3 tygodniowych regat. Setki łodzi, kilkanaście klas regatowych. Od optymistów po łodzie Delphia24. Katamarany i latające skiffy. A po wyścigach dodatkowe atrakcje. Wioska żeglarska, strefa dla dzieci, turnieje Beach Soccer i treningi z Marcinem Możdżonkiem. Tym większa radość, że mogliśmy brać udział w tych wydarzeniach. Mecz siatkówki z Mistrzem Świata oraz kabaretem Paranienormalni, to wyjątkowe uczucie.

Foto relacje można znaleźć na stronie organizatorów : http://www.gdyniasailingdays.org/
w naszej galerii: https://plus.google.com/photos/+PawelKolodzinski/albums/6176087918514142353